HR - met lef, lijf en leden in de directiekamer!

HR - met lef, lijf en leden in de directiekamer!
Door Henk Ritmeester - 27-10-2008 23:32 - Topic: Weblog HR Professionals

HR behoort in alle Nederlandse organisaties met lef, lijf en leden in de directiekamer vertegenwoordigd te zijn. HR moet het geweten zijn van de organisatie. Dat is de stellige overtuiging van Jaap Purmer, namens Boer & Croon excecutive management is hij interim lid raad van bestuur binnen de gezondheidszorg in Amsterdam:

 

"Bedrijven die een rol van betekenis willen spelen zullen HR op strategisch niveau in hun organisatie moeten verankeren.”

 

Adel verplicht?!

"Ja, en of! De HR-verantwoordelijken zullen vanuit die positie de menselijke kant van de organisatie moeten belichten en uiteraard concrete resultaten laten zien. Niet alleen meepraten en meebeslissen, maar ook een vertaalslag maken naar ondersteuning en activiteiten op tactisch en operationeel niveau in de organisatie. Eenvoudig is dat niet. Het vraagt om veel vakmanschap van de HRM'er, maar ook om het lef continue kritische vragen te blijven stellen. Vragen waarin de individuele ontwikkeling en de persoonlijke talenten van iedere medewerker centraal staan. En eerlijk gezegd zie ik dat in de praktijk nog te weinig gebeuren".

 

Laten we bij het begin beginnen: Waarop is uw overtuiging, dat HR thuis hoort in iedere directiekamer, gebaseerd?

"Nagenoeg alle organisaties in Nederland ontlenen hun bestaansrecht aan de mensen die er werken. Hoe geautomatiseerd een bedrijfsproces ook verloopt, het zijn en blijven de medewerkers die de kwaliteit van een product of dienst bepalen. Op zichzelf is dat al voldoende argumentatie om HR op een strategische positie binnen een organisatie te verankeren. De huidige demografische ontwikkelingen in West-Europa verhogen de urgentie hiervoor alleen nog maar. De vergrijzing zal in de komende jaren leiden tot een uitstroom van ervaren medewerkers en managers, een uitstroom die de instroom overstijgt. De verkrijgbaarheid van kwalitatief goed personeel zal een groot probleem worden. Daar komt bij dat de nieuwe werkende generatie een heel andere arbeidsmoraal heeft dan wij nu gewend zijn. Zij hechten veel meer waarde aan kwaliteit van leven en zijn op zoek naar een evenwichtigere balans tussen werk en privé. Je moet zin(geving) kunnen aanbrengen in het dagelijkse werk. HR zal zich om deze redenen in de toekomst strategisch moeten ontwikkelen richting talentenmanagement. Om dat te kunnen is een goed doordachte visie op arbeid (structuur, cultuur, diversiteit, arbeidsmarktbenadering enzovoorts) binnen de eigen organisatie nodig. Zo'n visie kan alleen maar ontwikkeld worden op strategisch niveau, in samenhang met de andere disciplines binnen een organisatie. De bedrijven die daarin slagen zullen op de concurrentie voorop blijven lopen".

 

Is alleen een visie op arbeid voldoende?

"Nee. Zeker niet. Een goede visie is het vertrekpunt, maar daarna begint het eigenlijke werk pas. Op tactisch en operationeel niveau zal die HR-visie uiteindelijk uitgevoerd moeten worden. Hiervoor zal de HRM'er zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Niet door op de stoel van het lijnmanagement plaats te nemen, maar door er nadrukkelijk naast te staan als een professioneel adviseur. Dat omvat veel elementen zoals: het ontwikkelen en aanbieden van juiste HRM - instrumentaria, het lef hebben om remmende ontwikkelingen en / of gedrag in de organisatie blijvend ter discussie te stellen en het geven van voorbeeldgedrag in de eigen leidinggevende rol.

 

Klinkt als een omvangrijk takenpakket. Wat heeft een HRM' er daar allemaal voor nodig?

"HR is een vak apart, ik zou zeggen bijna een ambacht. Een HRM’er moet van veel markten thuis zijn en beschikken over strategisch, bedrijfseconomisch en bestuurlijk inzicht plus een duidelijke visie op mensen en leidinggeven. Met al deze kennis moet een HRM'er uiteindelijk binnen de eigen organisatie dé deskundige op het gebied van organisatie-ontwikkeling worden. Kennis is van belang, maar het gedrag van de HRM'er misschien nog belangrijker. Een goede HRM'er is een zeer onafhankelijke en authentieke persoonlijkheid. Iemand die er niet voor terugdeinst om continue discussies aan te zwengelen én af te ronden. Discussies over de inhoud, implicaties en uitvoering van een besluit en discussies over het besluitvormingsproces zelf."

 

Hoe scoort HR in de dagelijkse praktijk hierop?

"Niet altijd even goed. Ik vind dat HRM'ers steken laten vallen in de vertaalslag van strategie naar tactiek en operatie. Daarop zouden veel meer van hun inspanningen gericht moeten zijn. Het is heel goed om bijvoorbeeld tijd te steken in het opstellen van een visie op het ontwikkelen van mensen, maar vergeet dan niet om ook te benoemen wat er in de dagelijkse praktijk nodig is om die visie uit te kunnen voeren of om gedrag dat de daadwerkelijke invoering in de weg staat continue ter discussie te stellen. Ik mis het lef om daarmee door te gaan totdat er zichtbare resultaten geboekt zijn."

 

Er zijn twee kanten aan deze medaille; is het succesvol invoeren van een voorgenomen beleid niet ook afhankelijk van de houding van het topmanagement?

"Het management is uiteindelijk zelf direct verantwoordelijk voor alle HR-activiteiten in de lijnorganisatie. Natuurlijk is het zo dat ze daarbij open moet staan voor de proces- en inhoudelijke kennis van de HRM'er. En natuurlijk is het ook zo dat dit niet overal vanzelfsprekend is. Toch ben ik van mening dat het begint met de overtuigingskracht van de HRM'er zelf. Overtuigingskracht in woorden, maar ook in daden en resultaten. Zonder daarbij overigens uit het oog te verliezen dat HR niet langer het exclusieve terrein is van de HR-afdeling zelf. Het lijnmanagement is hiervan de eigenaar en dat betekent dat successen door hen geclaimd worden en teleurstellende resultaten  afgewezen. Een goede HR’er weet daarmee om te gaan en zijn of haar eigen bijdragen in stilte te herkennen.

  

In Nederlandse organisaties zijn heel veel managers werkzaam. Daarvan zijn er echter maar weinigen ook goede leidinggevenden. Oneigenlijke argumenten, vaak gebaseerd op machtsdenken, staan adoptie van goede ideeën meer dan eens in de weg. Het is aan de HR-professional om daar niet in mee te gaan, maar om het proces bespreekbaar te maken. Met als enige doel het belang van het bedrijf en haar medewerkers weer bovenaan de agenda te krijgen. Mijn overtuiging is dat goede leidinggevenden HR dan in toenemende mate zullen gaan ervaren als een belangrijke toevoeging bij het realiseren van gewenste ontwikkelingen.

 

Worden HR-professionals op waarde geschat?

Ik ben zelf jarenlang als HRM'er werkzaam geweest, onder meer als directeur P&O bij Ahold. Ik weet uit ervaring dat HRM'ers de neiging hebben om onderling te klagen over het gebrek aan respect dat zij als beroepsgroep denken te ervaren. Vandaag de dag herken ik dat nog steeds. Ik vind echt dat HRM'ers daarmee moeten stoppen. Dat geeft een Calimero-effect. HR is een volwaardig en belangrijk vakgebied. Straal dat uit en blijf trouw aan jezelf en je eigen professionaliteit. Ga vanuit je eigen authenticiteit en met veel lef de uitdaging aan om zichtbare resultaten te behalen. En vertrek wanneer die resultaten, om wat voor reden dan ook, uit blijven. Dat is in mijn optiek de enige manier om de juiste discussies boven water te krijgen. Wanneer HR dat niet doet, wordt die taak door anderen overgenomen, zoals bijvoorbeeld de OR. Een sterke en invloedrijke OR ontleent zijn bestaansrecht in mijn optiek aan een zwakkere HR-vertegenwoordiging en vice versa. De meeste OR-vragen horen immers in het besluitvormingsproces al door HR afgevangen te zijn.

 

Hoe heeft u dat zelf indertijd aangepakt?

"Eigenlijk precies zoals ik zojuist verteld heb. Ik ben nooit gestopt om in besluitvormingsprocessen vanuit een HR-visie vragen te blijven stellen. "Wat betekent dit voor de structuur?" "Wat betekent dit voor de cultuur?" enzovoorts. Verder ben ik nooit weggelopen voor de daadwerkelijke implementatie van gekozen beleid. Ik heb ervaren dat de wijze van leidinggeven daarin van cruciaal belang is. In die wetenschap heb ik me bij iedere nieuwe opdracht als eerste geconcentreerd op het beschrijven en implementeren van een passende visie en daarbij behorende stijl van leiding geven. Wanneer eenduidigheid bestaat in de denk- en werkwijze, ligt er immers een ijzersterke basis om nieuwe noodzakelijke veranderingen door te kunnen voeren.

 

Hoe kijkt u naar de uitslag van het onderzoek onder CEO's?*

"De uitslag zegt in ieder geval iets over de CEO's zelf. Het geeft een stukje zelfreflectie weer. In hoeverre zijn wij in staat en bereid om naar HR te luisteren, écht te luisteren? Iedere CEO' er die op die vraag ontkennend moet antwoorden zal alleen bij zichzelf te rade kunnen gaan en kan onmogelijk de verantwoordelijkheid bij HR neerleggen. Met name deze CEO's zou ik willen oproepen om de noodzaak onder ogen te zien om vanuit een HR-visie te gaan opereren.

   

Aan de andere kant hebben de CEO's in dit onderzoek wel degelijk gelijk. Wanneer HR hoog in de organisatie verankerd is mag er een duidelijke herkenbare bijdrage verwacht worden. En zoals ik al eerder zei, zie ik daar nog heel wat verbeteringen liggen.

 

Hoe kunnen CEO's en HR dichterbij elkaar komen?

"Laat ik beginnen om te zeggen dat de urgentie hiervoor heel hoog is. De nieuwe generatie medewerkers  verwacht een nieuwe visie op op gebied van HR en talentmanagement. Wanneer bedrijven uiteindelijk niet de uitdaging aangaan om dit serieuzer op de kaart te zetten, gaat dat op termijn vervelende consequenties hebben voor de Nederlandse economie. Individuele bedrijven kunnen dan niet langer het verschil maken. Het is belangrijk om met elkaar (CEO's en HRM'ers) de discussie aan te gaan om dit urgentiegevoel te vergroten en duidelijkheid te verschaffen over waar HR voor hoort te staan. Daarnaast ligt er een belangrijke taak bij het HR-potentieel zelf. De argumenten voor verankering in de top van een organisatie zijn er, de bewijslast ligt in de resultaten die HR zelf boekt. De HR-professional die een belangrijke rol wil spelen doet er goed aan zich te verdiepen in het spel en de denkwereld van de macht. Zonder zichzelf daarin te verliezen. De HR-professionals moeten gezien willen worden en gaan staan voor hun professionaliteit.

 

Jaap Purmer (54) startte zijn carrière bij Vendex International (1977) en Koninklijke Ahold (1979). Bij de Koninklijke Ahold klom hij op tot directeur management development Europa en directeur Personeelsbeleid en Organisatie. Sinds zijn vertrek bij de Koninklijke Ahold in 2000 werkt hij als Associé bij Boer en Croon executive management en is hij Algemeen directeur van Access to Quality B.V.

Vanuit  deze organisaties heeft hij als interim-manager in diverse bedrijfstakken en in diverse disciplines gewerkt, onder andere bij Heineken International, Rabobank, PGGM, Bloemenveiling Aalsmeer en de Koninklijke Marechaussee. Op dit moment is Jaap werkzaam als interim lid raad van bestuur binnen de gezondheidszorg in Amsterdam.

 

* (note redactie: Iets minder dan een kwart van de CEO's, 23%, vindt dat HR op dit moment een belangrijke rol speelt bij het strategisch besluitvormingsproces en bijdraagt aan de totale bedrijfsresultaten, 85% vindt HR echter wel van essentieel belang voor alle aspecten van de bedrijfsprestaties). 

 

 

Discussieer hier mee of neem deel aan de discussie binnen de LinkedIn groep: http://www.linkedin.com/e/gis/127785

 

Voor Plaxo gebruikers kan, behalve op dit weblog, de discussie ook vorm krijgen op http://hrprofessionalsnl.plaxogroups.com

 

 


printen - mail door -
waardering: (8)
3.8750

Reacties

Door: Ronald Hartsuijker - 09-11-2008 20:27

Henk,
Fijn initiatief zo'n prikkelende stelling. Wat mij betreft heb je helemaal gelijk.

Echter, de opvatting dient m.i. 100% te zijn gebaseerd op de gevoelde behoefte van de organisatie; de tijd van een ideolgische discussie over de zin en onzin van een P&O-afdeling ligt gelukkig al even achter ons. De noodzaak voor aantrekken en behouden van hoogwaardig talent bepaalt nu de toekomst van de onderneming, dat besef is er wel.

Professionals willen, nee eisen, een volstrekt transparant toekomstperspectief. De organisatie moet zich hiertoe volledig laten zien, geen gerommel in de marge van een administratieve P&O-afdeling. Opdrachten of zo je wilt uitdagingen genoeg voor de echte HR-professional.

Doe je mee met een netwerk-discussie via HR Base, die ik binnenkort wil opstarten? De gewenste rol van de HR Business Partner staat daarbij o.m. centraal.

Groet, Ronald Hartsuijker

Door: Paul Stallenberg - 09-11-2008 20:29

Ik onderschrijf de gewenste positionering. Aandachtspunt hierbij kan gevonden worden in de rollen van Ullrich. Als de basis niet goed op orde is hoef je strategisch niet aan te komen kloppen. Als je niet zorgt voor toegankelijke en transparante tools voor de integrale manager krijg je hier geen draagvlak en word je nog te vaak voor minder strategische zaken benaderd. Als je geen helderheid geeft over de rol die je vervult, raken bestuurders in de war en krijg je ook geen draagvlak.

Je kunt m.i. niet het ene moment als redder van het personeel aanschuiven en het volgende moment strategisch partner zijn. Je zult dus ook bij de directie duidelijkheid moeten geven over de diverse rollen van HRM.

Daarnaast moet je in staat zijn om echt te kunnen deelnemen. Dit vereist van HRM een investering in de core-business van de organisatie en dus over de eigen grenzen heen kijken. Ten tweede moet je als HRM-er goed de blik naar buiten hebben en kunnen vertalen welke externe ontwikkelingen gevolgen hebben voor de organisatie-ontwikkeling. Ten derde moet je als HRM-er bewust zijn van integrale bedrijfsvoering en dus niet te eng in deelgebieden zitten (structuur, cultuur, instrumenten e.d.) Bewaken van samenhang en doorvertalen van strategische besluiten naar de gevolgen voor het menselijk kapitaal zijn dus belangrijke opgaven.

Eerlijkheid gebiedt te vermelden dat er te veel HRM-ers zijn die wel willen maar deze positie toch niet aankunnen. Dus niet wijzen naar de directie maar bewijzen dat je het waard bent. Onderzoek toont aan dat de beelden en dromen van directieleden vaak afwijken van de beelden die de HRM-ers zelf hebben. Dialoog is dus geboden.

Door: Jelle Dijkstra - 09-11-2008 20:31

Ha Ronald! Long time no see: alles goed met je?

Deelnemen aan directie- of MT-overleg is prima mits je:
- mee kunt discussiëren over belangrijke business onderwerpen (bijv. investeren in nieuwe activiteiten, ontwikkelen van nieuwe producten)
- kennis en informatie kunt inbrengen over kenmerken, ontwikkelingen van personeel en organisatie - proactief voorstellen kunnen doen t.a.v. organisatie en personeelsbestand(bijv. hoe je snel en effectief en met zo weinig mogelijk negatieve gevolgen voor het personeel een reorganisatie kunt doorvoeren)
- organisatie- en leiderschapsontwikkeling, kwaliteit van besluitvorming, teamvorming, samenwerking, e.d., positief kunt beïnvloeden.

Kwaliteiten die je als HR-verantwoordelijke kunt inbrengen en waarin je collega MT-leden kunt coachen of hen iets kunt leren:
- een breed repertoire van HR-gerelateerde wetenschappelijke inzichten communicatiewetenschappen, organisatie-/bedrijfskunde, ICT, bedrijfseconomie, psychologie, arbeidsrecht, etc.
- onderzoeks-, analyse-, advies- en presentatievaardigheden
- inzicht in kwaliteiten, productiviteit, mobiliteit, kosten/opbrengsten, e.d. van personeel
- verander-, programma-, proces-, projectmanagement
- praktische HR-ervaring: wat werkt wel, wat niet
- relationele en communicatieve vaardigheden (ook netwerken)

En verder een stevige, dynamische persoonlijkheid:
stabiel: authentiek, betrouwbaar/integer, consequent, assertief, communicatief sterk, goed kunnen rekenen, stressbestendig, evenwichtig,
dynamisch: visionair. enthousiast, creatief, proactief, gedreven, flexibel, goed prioriteiten kunnen stellen, in staat op verschillende niveaus te acteren, meerdere rollen te vervullen, etc.

Conclusie: als je goed bent in je vak en je staat stevig in je schoenen, dan is de kans groot dat je als HRM-er een hoge toegevoegde waarde hebt en door anderen serieus genomen wordt. De status van business partner kun je niet afdwingen, wel verdienen!

Door: Jan Raeven - 09-11-2008 20:33

Een beetje zelfreflectie kan geen kwaad, maar dat eeuwige gezanik over de plaats van HR in de organisatie mag nu toch wel eens ophouden. Hier wordt een probleem aangesneden dat m.i. nauwelijks bestaat. Maar als deze discussie voorziet in een behoefte om lekker theoretisch over ons vak te kletsen, dan veel plezier ermee ;-)

Door: Alexander Crépin - 09-11-2008 20:34

Ls,

ik verwijs gaarne naar een vergelijkbare discussie op een ander weblog.

HR nog steeds het buitenbeentje in de boardrooms.
Door: Ad de Beer
Juist nu er een geweldig tekort aan ervaren managers dreigt te ontstaan wordt het tijd wordt dat HR een gewaardeerde en strategische business partner wordt in plaats van het buitenbeentje dat het nu vaak is. En varkens zouden moeten leren vliegen........................

zie www. http://www.managersonline.nl/weblog/373/hr-nog-steeds-het-buitenbeentje-in-de-boardrooms..html

Door: Remco Mostertman - 09-11-2008 20:37

Jan,

Een reactie uit mijn hart! En als de HR professionals die zo graag in de directiekamer willen plaatsnemen zich de tips / het profiel dat Jelle schetst ter harte nemen / eigen maken is het 'gezanik' zo over en zitten ze er. Wel nog een lange weg te gaan, ben ik bang...

Door: Jaap Purmer - 07-12-2008 23:47

Met veel plezier heb ik de reacties op het artikel gelezen. Met even zoveel plezier reageer ik daar als volgt op:

1. Wel of niet voeren van deze discussie:
Ik denk dat het heel erg belangrijk is om deze discussie blijvend met elkaar te voeren. Zolang uit de praktijk blijkt dat de verhouding tussen HRM'ers en CEO's nog niet gelijkwaardig is én dus dat de HRM'ers nog lang niet in alle bedrijven in staat zijn echt invloed uit te oefenen op de bestuurders (gedrag en strategie), moet de vraag hoe we dat in gezamenlijkheid kunnen veranderen op tafel blijven liggen.
Niet met als doel te 'zaniken' over de plek van de HRM'ers aan de directietafel, maar om de bewustwording van zowel CEO's als HRM'ers te vergroten.

2. Waarom is dat zo?
In een van de reactie stipte iemand aan dat het veel belangrijker is om erover te praten waarom die discussie überhaupt nog op tafel ligt. Aan bovenstaande redenering (reactie 1) wil ik het volgende toevoegen: Organisaties zien onvoldoende in dat voor hun succes en continuïteit HR een onontbeerlijk en belangrijk vakgebied is. In de praktijk richten organisaties zich in mijn optiek te veel op de commerciële en financiële ontwikkelingen. Hoewel belangrijk, zijn het nog steeds de medewerkers die succes kunnen maken of breken. Op hen zou veel meer aandacht gericht moeten zijn.

3. Inhoudelijke aanvullingen op het artikel
Met de geplaatste inhoudelijke aanvullingen op mijn artikel ben ik het hartgrondig eens.

4. Oproep
Ik proef tussen de regels door dat de reacties gepost zijn door ervaren HR-professionals die in staat zijn geweest zichzelf in de praktijk te bewijzen. En daarmee de discussie over de positie van HR achter zich hebben kunnen laten. Ik wil jullie daarom oproepen om continue als rolmodel te functioneren. Zeker in deze economisch moeilijke tijden. Ik ben ervan overtuigd dat de financiële crisis zowel in het maatschappelijke leven als in het bedrijfsleven tot een herordening zal leiden. Vakvolwassene HRM'ers kunnen in mijn ogen veel betekenen voor bedrijven, medewerkers en collega-HRM’ers door visie, structuur en houvast te bieden.

Hartelijke groet,
Jaap Purmer

Door: Herold van den Berg - 05-01-2009 23:57

Ik ben het er mee eens dat HR een zeer belangrijk onderdeel is bij strategische keuzes en dat het een zeer essentieel onderdeel is binnen het te voeren beleid. Ik ben echter wel van mening dat de HR functionaris/manager een faciliterende rol vervuld bij het verankeren van deze gedachte in de cultuur van de organisatie maar vindt niet automatisch dat het een separate discipline hoeft te zijn op boardroomniveau maar dat het tussen de oren moet zitten van ieder directielid cq hogermanagment. Een en ander natuurlijk afhankelijk van aard van bedrijf en transitiefase en de positie of het niveau van de functionaris(sen) hangt af wat de current status is. Andere fase andere rol en andere input. Ik zie HR als bewakers en adviseurs om eea te bewerkstelligen en de directie te faciliteren. Kan ook in adviesraad of boardroomcounselling.

Herold.
(origineel geplaatst op discussieforum Board Room; http://www.linkedin.com/e/gis/162591)

Naam: *
E-mail: *
Bevestigingscode: captcha code *
Reactie:


* = Veld is verplicht