HRM'ers houden onvoldoende van mensen

HRM'ers houden onvoldoende van mensen
Door René Louter - 21-03-2009 11:51 - Topic: Weblog HR Professionals

 

Geen twijfel over mogelijk: HRM is een integraal onderdeel van management. En eerlijk gezegd maakt mij het helemaal niet uit wie dat in de organisatie inbrengt, zolang het management het vakgebied maar kent en optimaal gebruikt. Veel van de inspanningen van mijn managers moeten gericht zijn op het beter maken van onze mensen. Mensen zijn immers ons belangrijkste kapitaal.

 

Een P&O' er kan daar vanzelfsprekend een belangrijke bijdrage aan leveren. Ten minimale door zijn of haar expertise in te brengen op P&O-onderwerpen zoals ziekteverzuim, preventie van arbeidsongeschiktheid, procesbewaking bij lopende dossiers en coaching. Maximaal is een P&O-functionaris die meer inbrengt dan alleen dit. Die niet praat vanuit het boekje, maar vanuit het vakgebied van de organisatie. Een P&O' er die laat zien dat hij / zij snapt wat er op de werkvloer en in de markt gebeurt en op basis daarvan de mensen helpt hun werk beter te doen.

 

Om dat te kunnen zal een P&O' er zich moeten verplaatsen in de baan van mijn managers, hun medewerkers en zelfs onze klanten. En dat lukt alleen als je oprecht geïnteresseerd bent in mensen en in wat mensen beweegt. Helaas moet ik constateren dat het daar bij relatief veel P&O' ers aan ontbreekt. Ze hebben veel verstand van de theorie en kunnen bijvoorbeeld prima een ontwikkelingsproces uitleggen, maar vallen door de mand als het gaat om de interactie met medewerkers. Hoe paradoxaal het ook klinkt, ik vind dat er te weinig P&O' ers zijn die echt van mensen houden.

 

 

René Louter (40) rondde in 1994 zijn studie Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam af. Na zijn afstuderen startte hij zijn carrière bij een zakelijk verzekeringsintermediair. In de jaren daaropvolgend wisselde hij een aantal keer van managementfunctie binnen de verzekeringsbranche en vergrootte hij zijn kennis door het volgen van diverse assurantie-opleidingen. In 2003 maakte hij de overstap naar Reaal, waar hij werd aangenomen als Commercieel Manager Verkoop Intermediair. In 2006 volgde hij een internationale opleiding aan INSEAD Businessschool in Parijs en Singapore. In 2006 promoveerde hij tot Directeur Verkoop Intermediair. In deze functie is hij landelijk verantwoordelijk voor de verkoopactiviteiten van Reaal, uitgevoerd door een team van een kleine 100 generalistische verkoopmedewerkers.

 

 


printen - mail door -
waardering: (14)
3.9286

Reacties

Door: Ad de Beer - 23-03-2009 08:49

Mensen kennen, kunnen lezen, begrijpen, daar gaat het voor een fors gedeelte om om als manager en zeker als leidinggever je werk goed te kunnen doen.
Als we gaan praten over "Van mensen houden" dan zie ik opnieuw het beeld van de personeelsboer met sociale accademie achtergrond, compleet met peper en zout baard, ruitjes bloes, spijkerbroek, geitenwollen sokken en als het kan sandalen.
Het probleem is dat te veel managers en P-boeren nog steeds dit beeld hebben van de HR manager, terwijl de HR manager juist de man/vrouw is die er voor zorgt dat de medewerkers op een strategische manier worden ingezet in de organisatie, zodat ze optimaal renderen.
Als ik naar de organisaties in Nederland kijk dan zie ik dat de zogenaamde liefde voor mensen deze mensen juist minder gelukkig en productief maakt.

Door: Ton de Graaf ChBC™ - 23-03-2009 09:40

Tsja, ieder zichzelf respecterend bedrijf noem zijn mensen 'hun belangrijkste kapitaal', jammer dat dit kapitaal als eerste vernietigd wordt in moeilijker tijden. Dan blijkt dit kapitaal toch slechts een kostenpost te zijn waar we best zonder kunnen. En van de HRM-er wordt gevraagd dit allemaal netjes te regelen.

Steeds vaker komt HR in de lijn te liggen, daarmee blijft voor het HR smaldeel slecht een instrumentele aanpak mogelijk om zaken in goede banen te leiden.

Volgens mij zijn het niet de HRM'ers die onvoldoende van mensen houden maar de managers zelf die het ontbreekt aan de zorg voor 'hun belangrijkste kapitaal'. Hun interesse in de medewerker komt slechts tot uiting in de jaarlijkse beoordelingsgesprekken (als die al gehouden worden). En als het niet lukt om de medewerkers in hun ontwikkeling te ondersteunen en te begeleiden en zodanig optimaal in te zetten dat het recht doet aan de vraag van de organisatie en het aanbod van de medewerker, dan roepen we de hulp in van HRM die met behulp van training, cursussen, coaching of een outplacement traject de onkunde van de manager mogen camoufleren.

Ik denk dat HRM te vaak misbruikt wordt als het hulpje van falend management en dat HRM dat nog laat gebeuren ook.

HRM mag van mij wat minder lief worden en het management wat vaker confronteren met het onvermogen om zorg te hebben voor hun 'belangrijkste kapitaal' .

Door: Peter Moes - 23-03-2009 10:32

Ik ben het met René Louter eens. Ik denk dat je als P&O moet weten wat mensen beweegt. Als je dit te veel benadert vanuit de theorie, dan heeft dit te maken met het feit dat je te weinig daadwerkelijk geïnteresseerd bent ik mensen.

De reactie van Ad de Beer, vind ik te makkelijk. Ik werk zelf al jaren als P&O-er en zie vaak bij P&O-ers om me heen dat ze vaak gefoceerd bezig zijn om zich los te worstelen uit dat beeld uit de jaren 70 om maar niet 'te soft' gevonden te worden. Liever verdiepen ze zich in bedrijfskunde en control. ook belangrijk, maar een onderscheidende factor daarin zullen ze nooit worden, daar er iedere organisatie genoeg andere specialisten zijn die hier veel meer verstand van hebben.

Feit is dat ze, waar het gaat om zgn. softere aspecten van P&O als personeelsontwikkeling of arbeidsconflicten zij de onderscheidende factor moeten zijn. De theoretische kant hierbij (bijv. de juridische of de procedurele) kan iedere goede manager zelf ook bedenken. Steeds meer gaat het er om dat van de P&O-er creatieve en oplossingen verwacht wordt bijv. bij personele ontwikkeling en arbeidsconflicten. En hiervoor heb je inderdaad mensenkennis nodig.... Alles behalve soft mij insziens, want met die oplossingen ontwikkel je zowel de organisatie als de medewerker.

Door: karel de vries - 23-03-2009 20:19

Ik ben als externe HRM jarenlang ingezet geweest bij B/CICT, de ICT tak van de Belastingdienst. 6 jaar geleden is daar gekozen voor een matrix organisatie, met dien verstande dat teams werden aangestuurd door een teamleider vanuit de vraagkant, en een HRM vanuit de aanbodzijde.
Ik heb in deze constellatie, die twee jaar geleden weer terug is gegaan naar een lijnorganisatie, mogen leren kennen dat de interne HRM's , en zeker ook de tijdelijke externe, een hoge mate van betrokkenheid met de medewerkers toonden. Door het beoordelingssyteem hadden de HRM's tijd voor de mensen om te weten wat ze bewoog, waarom men dingen deed en waar men naar toe wilde ( carriere ) of er voor koos tijdelijk even stil te staan.
Een professionaleringsslag voor HRM die in 2006 werd stopgezet, door de overgang naar lijn, werd in de kiem gesmoord. De medewerkers klagen nu over het gebrek aan of onvoldoende aandacht omdat de lijnmanager het HR-deel er nu bijdoet.
HR is voor mij aandacht voor je mensen binnen de context van de organisatiedoelstellingen en niet andersom

Door: Sietze - 25-03-2009 15:30

Kom op lieve mensen, iedereen weet dat de HR manager over het algemeen niet veel verder komt dat het maken van naamplaatjes en het bij houden van vrije dagen. Daarnaast wordt er veel GEPRAAT over Human Capital, maar een cursus vaak al te duur.....

Het wordt voor een hoop afdelingen HR weer eens tijd dat de term PZ terug komt....die naam dekt de lading beter

Door: René Louter - 07-04-2009 08:33

@Ad: Dat is absoluut niet hoe ik het bedoeld heb. Een P&O’er moet het interessant vinden om mensen beter te maken in het werk dat ze doen. En omdat goed te kunnen doen is het noodzakelijk om te begrijpen wat iemand bezig houdt, zowel op zijn werk als privé.

@Ton: Hier herken ik mezelf en HRM niet in. Ik durf vast te stellen dat ik oog heb voor de individuele medewerkers binnen onze organisatie. Van een HRM’ er verwacht ik datzelfde. Het is onze gezamenlijke taak om pro-actief bezig te zijn met het menselijk kapitaal in onze organisatie.

@ Peter: hier sluit ik me bij aan

@Karel: “HR is voor mij aandacht voor je mensen binnen de context van de organisatiedoelstellingen en niet andersom” Dat is precies zoals ik het ook zie. Dat betekent echter wel dat je een onderscheid maakt wie welke bijdrage zal moeten leveren aan het behalen van de organisatiedoelstellingen en welke ontwikkelingsstappen daar voor ieder individu bij passen.

@Sietze: ik vind dat je hiermee toch echt te negatief bent over HRM.

Door: Marco - 28-11-2009 14:27

@Rene

Helemaal eens met jouw artikel en het gaat verder dan alleen P&O´ers incl. mijn persoon. Ik heb laatst een goed en open gesprek gehad met een jonge P&O´er van 28 waarvan ik wist en weet dat hij het ver gaat schoppen. We hebben een tijd gesproken over hoe sollicitanten worden behandeld. We kwamen beide tot de conclusie dat dit zeker in deze periode van veel aanbod in 1 woord slecht is! Een ieder die dit leest, ga maar eens na hoe jij/u met mensen omgaat, is het uitgangspunt meestal jouw/uw eigen ego of ook rekening houdend met de ander(e partij)? ik ga hier helaas te vaak uit van mijn eigen ego/ik.


Naam: *
E-mail: *
Bevestigingscode: captcha code *
Reactie:


* = Veld is verplicht